nr 114
Det är fantastiskt med tekniken. Tänk vilka möjligheter den för med sig! Idag kan vi åka i vår bil, få karta och körinstruktioner levererade av hyfsat trevliga röster. Vissa bilar kan backa utan att vi gör något, vi har sensorer som varnar om vi kör för nära något hinder. När den behöver olja, säger den till. När det är dags för service kommer ett meddelande på displayen. Ja listan går att göra lång.
Tekniken är fantastisk. Så länge den fungerar...
Min gamla Fiat Uno hade en del brister. Den var en italienare in i minsta mutter och det där med vatten var inte riktigt hans grej. Men om jag torkade ur topplocket (tror jag det var - vi presenterade oss kanske aldrig riktigt) på morgonen efter en regnig natt, så startade han utan större mankemang. Var det lite värre grejer så fanns det gott om händiga i närheten som öppnade motorhuven, dök ner och kom upp med ett "a-haa!". Sedan lossades det här och skruvades åt där och så hade jag en fungerande bil igen.
Idag på så gott som vilken bil jag än kör som är gjord på 2000-talet är det snarare it-experten jag får ringa än en ägare till en verktygslåda. Hur många gånger har jag inte lämnat in en bil som helt plötsligt bara stannat, fått den bogserad till verkstan där de läst av datorn och sagt: "Nej, det är inget fel på den". Sedan gör de en omstart och så funkar den - en stund till. Varje gång har jag blivit några tusenlappar fattigare.
En vän har just förlorat en bilnyckel och vi ska inte prata om allt vad det för med sig. Om man inte har kvar dubletten, vill säga. Det borde ju inte vara värre än att byta ut låskolven, kan man tycka. Men eftersom vi nu har nycklar som gör att vi kan låsa upp bilen med ett enkelt lite tryck...
Tanken är delvis god, blir du av med nyckeln ska du kunna spärra den så att ingen kan sno din bil. Men om det är nu är man själv som drullat till det? Och är det verkligen så att de största skadorna tillfogas av andra? Är det vanligare att vi blir bestulna, än att vi gör sönder eller tappar bort alldeles själva?
Enligt den här artikeln i Svenska Dagbladet kan det kosta mellan 3 000 och 10 000 kronor att få en ny nyckel. För att den måste omprogrammeras. Ärligt? Det låter som att just en omprogrammering annars skulle kunna vara mer fördelaktigt än att tillverka något nytt?ä
Frågetecknen hopar sig. En del av mig tänker att vi håller på att måla in oss i ett hörn, där tekniken blir så komplicerad att vi själva inte förstår den och därför blir i klorna på dem som gör det.
Det var lättare förr. När man kunde starta bilen med en skruvmejsel i tändlåset. Men förr var förr och nu är nu. I den här världen göre sig drullar och vanliga dödliga inget besvär. Bäst att satsa på en bra försäkring och kanske också en programmerarutbildning...